test

tirsdag 3. januar 2012

Frøtipset er....

For en som meg med få år på baken som planteoppaler, så var det å så frø av en "busk" noe som hadde en litt høyere terskel enn sommerblomster og "enkle" stauder. Men så dukket det opp Buddleja frø i et frøbytte i hagegal, så da måtte man jo prøve. I fjor vinter. Og etter litt lesing på nettet fant jeg fort ut at de ble omtalt som lette å få til fra frø. Og ser man f eks. langs jernbanelinjer på litt sydlige breddegrader - så ser man at Buddleja ikke er av den sjenerte sorten der den står tett i tett som "ugras".

Jeg hadde allerede en innkjøpt busk i hagen, og den hadde trollbundet meg både som sommerfuglmagnet og med sin duft ved siden av sitteplassen. Og jeg har startet et prosjekt med å fylle en skråning i hagen med innhold. Det blir et konkret prosjekt for årets vår/sommer. Det må jeg lage et eget innlegg på. Senere.

Men tilbake til  Buddleja davidii (lilla). Mange har sikkert denne i egen hage, og har også sådd den selv. Men for dem som ikke har forsøkt å så den - så prøv det gjerne. Frøene spirte greit inne (ca 25 grader, på badet lyst) - ble sådd 6. mars og spirte 14. mars - og ble raskt et teppe av frøplanter. Ble satt i planterom under lysrør, ca 15 grader. Fant ikke bilde av såpottene. Store fine planter i løpet av sommeren. Plantet ut i terassebed i august. Leirjord innblandet kompost. Og plantene fikk raskt størrelse. Det blir spennende å se til sommeren hvordan de vokser seg til. Her er flere sommerfuglbuskbilder.

Et ennå uferdig bed, og vegger som skal dekkes med planter (prosjekt 2012).
Her er tre av Buddleja plantene satt ut august 2011. De vokste mye før frosten kom.
Bak sommerfuglbuskene har jeg plantet egensådde Thalictrum rochebrunarium (fagerfrøstjerne).
Veldig spent på om de vil gjøre seg mellom sommerfuglbuskene. 


To vakre "sommerfugler" som kler hverandre


Huskeliste til 2012:
- ta bilder av såpottene MED merkepinner/navn synlig.





5 kommentarer:

  1. Jeg synes uansett det er imponereende alle som sår frø og får fram fine planter. Det er langt fram for meg. Vi hadde Sommerfuglbusk her også, men begge frøs helt for 2 år siden. Jeg har ikke prøvd på nytt.

    SvarSlett
  2. Sommerfuglbusk fra frø har jeg ikke tenkt på, den er nok ikke herdig her i H-6, men ei hagevenninde som bor 25 km lenger sør får den til. Blogg gjerne om fortsettelsen på buskene dine, artig å følge med på. Ha ei fin januaruke.

    SvarSlett
  3. Så spennende,Grethe...ikke prøvd meg på Budleia-såing...men det frister etter det du forteller:)
    God onsdag:))

    SvarSlett
  4. Takk for kommentarer. Jeg glemte å legge til på bildet at det faktisk er bilde av de nyplantede Buddleja plantene. Og bak har jeg satt små planter av fagerfrøstjerner.

    SvarSlett
  5. Jag har haft frö på min buske i höst men tänkte inte på sådd. Kommer det nya kår igen ska jag pröva, busken och fjärillen passar så fint ihop:)

    SvarSlett

Hyggelig hvis akkurat du vil legge igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...