test

torsdag 13. oktober 2011

Snart til Barcelona - first time!




Snart til Barcelona - first time!

Heldige meg - jeg skal en snartur (ja, jeg vet man trenger goood tid der) til Barcelona før turen går til Sitges på jobb. Kort tid i byen, så da må jeg ha noen "bør se" mål. Har funnet et hotell i den gamle hovedgaten som i middelalderen het de La Mar i området El Born, stedet der handlingen i "Havets Katedral" (Ildefonso Falcones) utspilles i Barcelonas storhetstid. Likte boka veldig godt. Bydelen skal ha vært et "snuskested" helt opp til 1980 årene, men så kom OL som endevendte byen. Og nå regnes El Born som et hippt sted med gode spisesteder, og den store parken Parc de La Ciutadella ligger også her. Og jeg skal i alle fall et besøk i Santa Maria del Mar

Barcelona - Fra gamlebyen Barrio Ghotico - nok en kirke - Santa Maria del Mar, beskrevet i boken Havets Katedral

Om jeg bare hadde hatt litt mer tid til å lest meg opp om byen - men 100% Barcelona reisehåndbok er pakket ned.

Fil:BCN01.JPG





Ja, hva sier tipsere og kjennere:
  • La Sagrada Familia (katedralen). Gå hele veien rundt (forskjellige stil-arter på hver side). Byggeplass?
  • Gaudi parken, Parc Güell. Offentlig park med bygninger og andre anlegg av Gaudí. Opprinnelig var dette tenkt å være en haveby etter engelsk modell, men kun 2 av de 60 planlagte husene ble bygget. I stedet overtok kommunen anlegget og det er nå et veldig populært rekreasjonsområde, men absolutt ikke noen vanlig park.
  • Poble Espanyol: Den spanske landsbyen, et utendørsmuseum.
  • Gå i alle de trange smågatene
  • Passeig de Gràcia er en av de største avenyene
  • La Rambla: Butikker, gatemusikanter, levende statuer, kremmere. Denne 1,2 km lange fotgjengeråren gjennom middelalderbydelen Barri Gòtic er byens pulserende hjerte. Til tross for myndighetenes iherdige innsats bør man som regel holde deg unna en del av overnattingsstedene i den sørlige delen av Rambla.

Og hva sier dere som har vært i Barcelona?

Målet mitt er et par dager med avkopling og få en smakebit av byen, så kanskje det blir en tur tilbake en annen gang.


"Catalunyan's begin drinking whenever they feel like it, literally.  “Una Clara por la mujer?”


Denne fotobloggen skal jeg ta en kikk på.


1 kommentar:

  1. Heisann!
    Jeg ville skippet La Ramblas. Det er bortkastet tid i mine begreper. La Sagrada de Familia samt Parc Guell er dog utrolig stas. Deilig lunsj på stranden bør du også få med deg! Ellers synes jeg bydelen Bourne er stas. Der er det koselige kafeer, tebutikker og rolige torg.

    Jeg har også samlet noen lenker til hager i Barca om det er intressant? http://linsin.blogspot.com/2011/05/hager-i-barcelona.html

    Ta en Tinto de verano for meg!

    Chau!

    SvarSlett

Hyggelig hvis akkurat du vil legge igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...