test

onsdag 29. mai 2013

Oppdatering Roser i hagen - hvem skal ut...

Maiden's Blush - innkjøpt i 2009 - Den tålte ikke vinteren 2013..... så det blir ikke en slik blomstring i år...

Oppdatering Roser i hagen - hvilke ser ut til å ha klart vinteren 2013 og hvem har gått ut...:

Historiske roser:
  • Maiden’s Blush (liv i et par greiner, må beskjæres helt)
  • Comte de Chambord (klart seg bra!)
  • Louise Odier (død)
Stilkroser:
  • Queen Elisabeth (død)

Buskroser:

  • Ghita Renaissance (død)
  • John Davis (klart seg OK)
  • Rosa ’Hansaland’(Klart seg bra, tross flytting i fjor)
  • Dornröschen (klart seg bra)
Klaseroser:
  • 2 'Schneewittchen’ Syn.: Iceberg (døde)
  • Rosa Bonica 82 (liv nede ved roten, beskjæres)
  • Friesia (kastet i 2012)
  • Mandarin (kastet i 2012)
Klatre/slyngroser:
  • Lykkefund (må beskjæres helt ned, har et par grønne greiner, men ennå ingen knopper)
  • Climbing Iceberg (død, ikke helt god i fjor heller)


'Schneewittchen’ Syn.: Iceberg
Om det blir flere roser i hagen i år? Vi får se, nå er det fokus på stauder og nye bed. Så får vi se om det dukker opp et par nye roser. Her er en link til mine rose innlegg fra tidligere.

Og her en link til nye norske vinterherdige roser. Det kan jo behøves noe påfyll etter vinteren 2013....

Roseexperten.no har en fin oversikt man kan lese hvis man ønsker seg nye roser og inspirasjon. 
Finner ikke en søkefunksjon på denne siden, men hvis man enkelt vil søke på en side kan man med Windows bruke Ctrl+F, og det dukker opp et lite vindu øverst til høyre på skjermen der du setter inn ditt søkeord ( feks rosenavn), og så står det hvor mange ganger ordet forekommer på siden, og det merkes ut så du lett finner det i teksten.




8 kommentarer:

  1. Ja, etter denne vinteren er det mange som har dødd her også. Jeg spadde opp 6 stk. her om dagen. Det var 'Schneewittchen’ og 'Romanze'. De skulle være herdige nok, men de er stein døde. Jeg trodde at 'Maidens Blush' var veldig herdig? Jeg fikk mail fra Rosa Røyse at den hadde gått ut der også, for den hadde jeg nemlig bestilt. Louise Odier har jeg nettopp fått derfra, så jeg håper at jeg er mer heldig enn deg med den :-)
    Huff, det er tragisk at så mange planter dør bare i løpet av en vinter :-(

    SvarSlett
  2. Hos deg også ja :(
    Det er så trist!
    Men så blir det hull til mer! Jeg må innrømme at roser ikke helt er så dekorativt i et blandingsbedd som jeg håpet. Jeg hadde tegnet runde fine baller med roser, men slik ble det jo ikke. Jeg tror jeg kjører mer stauder og lar rosene dø ut om vintern. Selvom det er litt trist!

    SvarSlett
  3. Det er trist med alle rosene som er døde! Jeg hadde bare to potteroser som jeg planta ut og som dermed skulle være herdige, men de er selvsagt døde. I år skal jeg kjøpe roser. Da er det kjempeflott med erfaringer! Kjempefine linker også! Tusen takk!

    SvarSlett
  4. Nei, så trist at du har mistet så mange roser! Håper de som viser tegn til liv tar seg i löpet av sommeren!

    SvarSlett
  5. Veldig trist når dette skjer. Jeg har ikke helt oversikt her enda hva som har overlevd.

    SvarSlett
  6. Ikke artig når rosene dør om vinteren, æ lurer på om min New Dawn og har takka for sæ, men æ får vente ennu ei stund og se om det kommer noen skudd )
    Ha en fortsatt fin mai.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  7. Hei! Her har vinteren tatt mange. Ser at det kommer nye skudd på noen og da er det i hvert fall liv. Håper du hat fått tak i god jord. Anne

    SvarSlett
  8. Vi er flere som har mistet roser i vinter, trist, men sånn er det. Louise Odier er død, Martin Frobisher er nesten død, Lykkefund og Maidens blush gikk for 2 år siden. Arghh, til og med ei kanadisk rose Mordens sentenniel er gåen.
    Blir plass til noe annet da ;)

    SvarSlett

Hyggelig hvis akkurat du vil legge igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...