test

søndag 24. februar 2013

Oppstart frøsåing


I år tok det tid å komme igang med såing. Frøene har vært ute på bordet både en og to ganger, men det har blitt med googling og notering i Evernote. Sånn blir det ikke spiring av! 
Så idag mens det varmet i drivhuset kom såjord og potter fram. Litt sent kanskje for noen av disse frøene, men bedre sent eller ingen såing...



Såliste 2013
Sådd 24.02.2013:

- Akeleie (Rød/Hvit) - FB (2012), inne noen dager, så satt ut
- Asarina (Rosa) - FB (2012), sådd inne
- Asarina (Lophospermum erubescens) - FB (2012), sådd inne
- Rudbeckia 'Cherry Brandy' - FB (2012), sådd inne
- Meconopsis bet. 'Burgundy' - FB (2012), sådd inne
- Meconopsis  bet. mix hvite/blå - FB (2012), sådd inne
- Blodbeger - egne frø (2012), sådd inne
- Verbena bonariensis, kjempeverbena - egne frø (2012), tørre frøstander har lagt i drivhuset over   vinteren, må/bør disse kuldestratifiseres etter såing?, inne noen dager, så satt ut

FB=Frøboksen (1), Hagegal



Snart er det vår !!!





10 kommentarer:

  1. Heia så hærlig og komme igang med frøsåinga.
    Drivhuset mitt er ennu ikke ferdig resturet, men skal handle inn til det idag, så da får æ sette på varmen der til helga, for da er det vell forhåpentligvis ferig, har startet med og frø tomater, agurk og paprika inne, kjenner det klør i fingrene etter og starte opp nu :O)

    Så masse fint du har sådd.
    Ha ei fin ny uke, hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
  2. Godt å høre det er flere som er seint ute iår:)
    Jeg starter en av dagene nå...tror det går greit likevel...det har vært så kaldt lenge og da er ikke jeg i såhumør:)
    Kjempeverbena...tja en skulle jo tro at de hadde fått nok kulde slik de har ligget...kaskje så halve og kuldebehandle resten..??..som en test:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Satser alt på romtemperatur i år - nå er det nesten litt seint å sette de ut.... Lykke til med dine frøsådder, Inger Marie! Enig at det må litt vårfornemmelser til for å komme i såhumør.

      Slett
  3. Du er da ikke så sent ute, jeg har ikke begynt enda ;) Kanskje på tide for meg også nå. Fin uke til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å se hva andre gjør, synes jeg. Så lykke til med frøene du også Tua!

      Slett
  4. Synes du kommer godt i gang jeg:) God fornøyelse

    SvarSlett
  5. Heisann!
    Jeg startet også nå! Tror det er en bra tid å starte på jeg. Mye som blir slengete i pottene før utplanting om man begynner før. :)

    Mange som skipper stratifiseringen på Verbena. Sier det gir spiring selv om det er litt færre frø som spirer skal det gå.
    Jeg er ikke sikker, men trodde at stratifisering av tørre frø ikke teller. At de må igang i fuktet jord/papir før prosessen starter. Man hermer jo høst og vinter i en sleng. Men sikker er jeg ikke dah!

    Jeg har mine i kjøleskapet og de skal ut om tre uker. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint med tips - jeg får se hvordan det går i romtemperatur. Jeg er også enig at frøene må fuktes og 'startes opp' før de kuldebehandles. Men jeg var også usikker på om jeg virkelig fikk tak i frøene i de tørre blomsterstandene. Kanskje jeg har sådd noe som jeg trodde var frø......den som venter får se, spennende i alle fall.
      Lykke til med dine frø, Lin!

      Slett

Hyggelig hvis akkurat du vil legge igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...