test

mandag 6. august 2012

agurker med piggene ut - frilandsagurk

Agurkplanter har 'stikkede' stilker og rufsete blader. Men jeg har ikke sett og smakt agurker med pigger, før nå.
Jeg sådde frilandsagurk i år - før jeg var helt sikker på om drivhus ble en realitet. Det ble mange planter, men jeg beholdt 6 planter i drivhuset for å unngå det reneste agurk-kaos... Her har jeg skrevet litt om agurken og dyrkingen i et tidligere innlegg.

Plantene har ikke blitt så veldig store, og jeg vet ikke hva god avling skal være. Men noen store flotte agurker har det blitt, og flere er på vei. Og de smaker agurk, men kanskje ikke så godt som forventet. Men helt greit.
Og ungene kommenterte at agurken hadde jo frø i midten. Og agurkpiggene, vet ikke helt hva som er funksjonen, men de var helt greie å spise de også.
Agurkplanter i april

og i august

Høsteklare agurker

Ikke helt EU standard på denne

Agurkpigger


De har klart seg bra uten sykdom, men noen av bladene har gulnet og fått sorte flekker. Men den har ikke hatt lyst å vokse oppover trådene jeg har laget til, heller legge seg bortover.

Men - jeg vil prøve en annen sort neste år. Ikke den helt store smaksopplevelsen.


5 kommentarer:

  1. Agurker med pigger, har ikke jeg prøvd. Men de var veldig stilge da :)

    Ønsker deg en fin kveld! Klem

    SvarSlett
  2. Den formen båder jo for en spennende salat om ikke annet. Ante ikke agurker hadde slike pigger, jeg må se litt bedre etter på mine tror jeg.
    Ha det godt :)

    SvarSlett
  3. He he - artig form på den ene der!!! Pigger på agurk har jeg aldri hørt om - men så har jeg aldri planta agurk heller! Håper du finner en bedre type til neste år - det er jo litt spennende å prøve seg fram også!
    Ønsker deg en fin uke,
    klem fra Lunalu

    SvarSlett
  4. Jeg plantet agurk i år for første gang. Får også pigger på agurkene til den ene planten, mens den andre har ingen. Rart siden begge er fra samme frøpose. Piggene er litt kaktus/håraktig og stikker litt.
    Agurkene er litt mindre enn vanlig agurk og veldig populære hos ungene. Så jeg må passe på at det blir noen igjen til middag.

    Klem fra Miriam :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mine agurker veier fra 500 g og oppover... piggene var heldigvis bare å børste av.

      Slett

Hyggelig hvis akkurat du vil legge igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...