test

lørdag 23. juni 2012

Midtsommer med regn og sol og nattfiol


St. Hans aften - og 'sommerbedet' mitt stråler med prestekragene tross mye regn idag.


Hosta samlet vann - og trivdes godt... mens

de nyutsprungne rosene tenkte vel sitt om regnet... og håper på en bedre sommer i år...

Og tradisjonen tro, så feiret vi svigers med dagen i dag, 23. juni - 77 år er ingen hindring for makrellfiske. Og barnebarna er så gjerne med på dette. 
Sola kom fram - og jammen ble det ikke bading for de tøffeste! 


I skogshagen der ute ved sjøen vokser også nattfiolen, en ynding plante i orkidefamilien.
Har ikke mye kunnskap om denne, men hva jeg kunne lese meg til, så tror jeg dette skal være en såkalt 
grov nattfiol (Platanthera chlorantha). Den bestøves av nattsommerfugler.




'Den sikreste måten å skille mellom de to liknende artene nattfiol, er på pollenknapp-rommenes plassering, som hos vanlig nattfiol er tett parallelle, mens de hos grov nattfiol er vinklede med en tydelig avstand mellom seg. Hybrider mellom de to artene kan forekomme. Planten vokser i skog og kratt, enger og fuktige heier, da gjerne på kalkrik eller basisk jord. Grov nattfiol finnes i Norge i lavlandet nord til Trøndelag.Artsnavnet chlorantha kommer fra de greske ordene khloros (grønn) og anthos (blomst), og betyr med grønne blomster'


Nattfiolen bør få stå i fred og ikke være en av blomstene under puta i natt. 

Sommerlykke
er
å
spise
jordbær
og 
klø 
et par nye
myggestikk











4 kommentarer:

  1. Jammen dere fikk jo mye ut av dagen tross litt ruskete vær.
    Er det natt fiol den hvite ,jeg har sett den i skogen og lurt litt på den ,,da lærte jeg noe nytt,,

    Ha e fin søndag , Marit.

    SvarSlett
  2. Hei!
    Jeg må si meg enig i rosene dine, og ønsker meg en bedre sommer i år. Vi fikk regn på kvelden i går og det regner nå, men jeg ser en lysning og håpe på plantevær!

    Kjempe flotte midtsommerbilder du har tatt. Ønsker deg en fin søndag. Klem

    SvarSlett
  3. Nå er vi inne i en tid som jeg skulle ønske varte lenge, lenge! Vakre nattvioler, Anne

    SvarSlett
  4. Åh nattfiol er barndomsminner for meg, det er masse av dem på gården der jeg vokste opp i Nord Trøndelag. De vokser på en blomstereng på ene siden av huset sammen med en vill orkidetype, blå og rødknapp og en masse andre nydelige viltvoksende blomster. Vi fikk aldri plukke blomster på den enga, den var og er litt av prydhagen til mammaen min. Synd med regn nå som rosene akkurat begynner å springe ut, men vi får håpe på bedre tider så vi kan nyte tørre roser.
    Ha en fin uke.

    SvarSlett

Hyggelig hvis akkurat du vil legge igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...