test

søndag 13. mai 2012

Hestegjødsel med nogo attåt


Dette er ikke en av såpottene som ikke er priklet - nei, det er påtenkte grønnsaksbed med hestegjødsel som spirer som bare ra....  Hva gjør man med dette? Hva slags ugress er det snakk om ?




De første rosettene av Martagonliljene har dukket opp - fra Hagegal importen i høst. Når kan man forvente blomstring, allerede første sommer? Noen som vet....?
Disse ble plantet:

1 L. martagon
1 Dalhansonii
3 Russian red
1 Chameleon (på bildet)
1 Gaybird (plantet helt til venstre)

6 kommentarer:

  1. Hei!
    Hva som befinner seg i grønnsakshagen din, vet jeg ikke. Det er helt tydelig at det har vært med noe i jorda eller gjødselet, og det ser ut til å gro villig.

    Martagonlilje er en flott plante, som stadig kommer med flere stilker. Hos meg blomstrer dem i begynnelsen av juli. Du må ta bilde så vi får se blomstringen.

    Ønsker deg en fin søndag. Klem

    SvarSlett
  2. Det er vist god næring i jord di , jeg har også vært utsatt for de små grønne der.
    Jeg prøvde å få luka det vekk for det begynte å frø seg på ny,,kjedelig,,

    Det blir spennende å se liljene dine til sommeren Grethe.

    God søndag , Maritklem.

    SvarSlett
  3. Synes det likner på små meldstokkplanter. Ugress, men det er spiselig og dessuten lett å luke. Clarkiaene vokser og gror her :) Spennende med noe en ikke har prøvd før.
    Ha ei flott uke, klem.

    SvarSlett
  4. Det var mye ugress som kom, min erfaring er at det lønner seg å luke så snart som mulig, og luke ofte. Det blir ofte sånn med kompost og den kan ikke ha blitt ordentlig varm siden ugressfrøene har overlevd.Men det blir bedre allerede neste år hvis du er flink i år. Det er verdt jobben å luke ordentlig.
    Lykke til med grønnsakshagen :-)

    SvarSlett
  5. Takk for innspill. Ser ut til at det blir noen "meter med luking".... Kanskje jeg burde slippe kaninen på beite....

    SvarSlett
  6. Heisann!

    Jeg ble også veldig gla' da jeg så skudd titte opp av jorda i pottene som har overvintra på verandaen. Det er liljer fra haven der jeg vokste opp, så dem betyr noe spesielt for meg!

    SvarSlett

Hyggelig hvis akkurat du vil legge igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...